Refleksjon er sentral i utvikling av eigen praksis. Gjennom min eigen refleksjon skal eg kunna utvikla min eigen praksis, og hjelpa førarkortkandidatane til å reflektra over mogelege hendingar dei kanskje ikkje har i sin "verden" enno.
Derfor stiller eg spørsmålet til meg sjølv:"Korleis kan eg, i mi undervisning, bidra til å hjelpa dei som skal ta førarkort til å reflektera over eigne valg/handlingar i trafikken, slik at dei reduserer risikoen for sjølv å bli utsatt for ulykker, og for å utsetja andre for ulykker."
I denne forbindelse kunne det vært interessant å sjå på intervju som metode. Eg ynskjer å laga ein intervjuguide med hensikt å veileda eleven til bedring i sin refleksjon, og derved bli bedre i min eigen refleksjon.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Dette synes jeg virker svært interessant, og jeg er veldig nysgjerrig på hva som kjennetegner de undervisningssituasjonene hvor refleksjonene foregår.
Hva skal til for at kjøreskoleeleven er klar for å reflektere, og i vilken grad er det du som lærer som bestemmer når eleven skal være klar til å reflektere...
Er det viktig at eleven har et forhold til refleksjon eller er egentlig det å reflektere noe vi alle gjør i perioder?
Kan vi forvente at en elev skal kunne reflektere? Hvis ikke hovrdan kan vi hjelpe eleven til det?
Hei Asbjørn
Jeg liker problemstillingen din.
Slik jeg tolker din problemstilling er målet å gjøre elevene dine til tryggere sjåfører gjennom at de blir mer reflekterte i forhold til sine valg og handlinger i trafikken. Utfordringen din er hvordan du skal hjelpe elevene til å bli mer reflekterte sjåfører.
Det at du setter fokus på hvordan du selv kan bidra til at elevene reflektere over egne handlinger er en interessant utfordring som ikke er så langt unna det jeg tror jeg kommer til å jobbe med i tiden fremover. Selv om jeg ikke kommer til å fokusere på hvordan jeg som lærer skal bidra til bedre refleksjon, men heller på noen faktorer som kan bidra til å øke refleksjon.
Legg inn en kommentar