Runar er inne på det som er vesentlig, den gode samtalen. Jeg lurer likevel på hvilken form du har tenkt å bruke? Når har du tenkt å utføre intervjuet; før, under eller etter selve kjøreopplæringen? Hva med elevens oppleelser i forhold til det å bli intervjuet? Muligheter for å reservere seg for å delta?
Jeg regner med at det er elevnene dine du skal intervjue. Jeg tror det er viktig at elevene dine er kjent med hva intervjuet skal brukes til og at de opplever det som trygt å si sin mening.
Det kan kanskje være vanskelig for elevene dine å skille mellom deg som kjørelærer og deg som student.
Hvis elevene dine ikke er komfortabel med intervjusituasjonen kan det være en feilkilde. Ved å ha tenkt gjennom dette på forhånd tror du kan ungå det.
Kanskje du kan foreta en såkalt "kvalitativ undersøkelse" ved at du lager en mal med noen litt åpne spørsmål om ting som du vil ha besvart? Spørsmålene må ikke være ledende, men nermest bare være som en innledning til det spørsmålet som du vil ha svar på. Viktig at eleven får gi utrykk for det han mener, og at du i størst mulig grad lytter. Kåre.
4 kommentarer:
Som veileder så tenker jeg at det å kunne bruke den gode samtalen som utgangspunkt for refleksjon.
Det kan kanskje gi verdifullt grunnlag for slike intervjuer.
Runar er inne på det som er vesentlig, den gode samtalen.
Jeg lurer likevel på hvilken form du har tenkt å bruke? Når har du tenkt å utføre intervjuet; før, under eller etter selve kjøreopplæringen? Hva med elevens oppleelser i forhold til det å bli intervjuet? Muligheter for å reservere seg for å delta?
Jeg regner med at det er elevnene dine du skal intervjue. Jeg tror det er viktig at elevene dine er kjent med hva intervjuet skal brukes til og at de opplever det som trygt å si sin mening.
Det kan kanskje være vanskelig for elevene dine å skille mellom deg som kjørelærer og deg som student.
Hvis elevene dine ikke er komfortabel med intervjusituasjonen kan det være en feilkilde. Ved å ha tenkt gjennom dette på forhånd tror du kan ungå det.
Kanskje du kan foreta en såkalt "kvalitativ undersøkelse" ved at du lager en mal med noen litt åpne spørsmål om ting som du vil ha besvart? Spørsmålene må ikke være ledende, men nermest bare være som en innledning til det spørsmålet som du vil ha svar på. Viktig at eleven får gi utrykk for det han mener, og at du i størst mulig grad lytter. Kåre.
Legg inn en kommentar